Kumogakure ryū ninpō

Kumogakure ryū ninpō

Denkei 傳系
historická řada velmistrů

1. Iga Heinaizaemon Ienaga 伊賀平内左衛門家長 (Tenmon Era 1532-1554)
2. Toda Sagenta Nobufusa 戸田左源太信房
3. Toda Gohei Nobunaga 戸田五兵信長
4. Toda Noriyoshi 戸田則義
5. Toda Seiryu Nobutsuna 戸田盛柳信綱 (Kwanyei 1624-1644)
6. Toda Fudo Nobuchika 戸田不動信近 (Manji 1658-1681)
7. Toda Kangoro Nobuyasu 戸田観五郎信安 (Tenna 1681-1704)
8. Toda Eisaburo Nobumasa 戸田英三郎信正 (Hoyei 1704-1711)
9. Toda Shinbei Masachika 戸田新兵衛正近 (Shotoku 1711-1736)
10. Toda Shingoro Masayoshi 戸田新五郎正良 (Gembun 1736-1764)
11. Toda Daigoro Chikahide 戸田大五郎近秀 (Meiwa 1764-1804)
12. Toda Daisaburo Chikashige 戸田大三郎近繁 (Bunkwa 1804)
13. Toda Shinryuken Masamitsu 戸田真竜軒正光 (nar. 1824 - zemřel 1909)
14. Takamatsu Toshitsugu Uoh 高松寿嗣翊翁 (nar. 1887 - zemřel 1972)
15. Hatsumi Masaaki 初見良昭 (nar. 1931 – )


Rekishi 歴史
historie školy

Škola Kumogakure ryū ninpō 雲隠流忍法 mohla být vytvořena rodinou Toda (tato rodina ve své době ovládala také učení Togakure ryū 戸隠流) v letech kolem 1600, jako ninjovská škola myšlení, zaměřující své techniky na nenásilnou část ninjutsu 忍術. Přesto však tu je domněnka, že ji založil Heinazaemon Ienaga Iga, který je zároveň považován za tvůrce Iga ryū ninjutsu 伊賀流忍術.

Specialita Kumogakure ryū taijutsu 雲隠流体術 spočívá v tom, že se snaží během technik využívat skoků. Příkladem účinnosti tohoto způsobu je např. Takamatsu sensei. Když pobýval v Číně, utkal se s místním bojovníkem. Jakmile ho muž napadl, Takamatsu od něho odskočil asi o 8 stop (2,5 metru). Útočník stále pokračoval dalšími útoky, ale Takamatsu neustále používal pro únik techniky skoků a tak udržoval dobrou vzdálenost. Další výhodou taijutsu této školy je vytváření dvojitých bloků zároveň spojených s údery.

Jednou ze speciálních zbraní této školy je kamayari 鎌槍 (kopí s hákem). Bylo původně vytvořeno pro šplhání na paluby lodí po jejich bočních stranách. Je také používáno pro boj proti protivníkovi s mečem.

Další specialita této školy je maska démona, kterou si členové školy nasazovali. Kikaku ken 鬼角拳 nebo-li „úder démonovým rohem“ (úder hlavou) mohl být příčinou vzniku jiné teorie masky démona. Je to teorie, že zvyk na masku, i když nebyla nasazena, způsoboval podobné použití úderů hlavou.

V Bujinkan Dōjō 武神館道場 se používá chvalozpěv/mantra na začátku a konci tréninku. Je jím „Shikin haramitsu dai komyō 詞韻波羅密大光明“. Předpokládá se, že pochází právě ze školy Kumogakure ryū. Je to waka 和歌 (poezie) a ukazuje budhistické i shintoistické přístupy.

Škola Kumogakure ryū učí, že násilí se lze vyhnout. Toto také vysvětluje, proč jsou techniky taijutsu (techniky beze zbraně) podobné technikám školy Togakure ryū.