Hattori Hanzō Masanari

Hattori Hanzō Masanari

Hattori Hanzō 服部半蔵

(1542 – 4. prosince 1596)

Hanzō 半蔵 byl člen rodu Hattori 服部, vůdců klanu shinobi 忍び v provincii Iga 伊賀 ve feudálním Japonsku. Předpokládá se, že shinobi nesoucích jméno Hanzō Hattori bylo více (převládá názor, že 4-5 členů rodu Hattori používali toto jméno). Pojďme si pro začátek udělat aspoň stručný přehled osob nesoucí jméno Hattori Hanzō.

● Hattori Hanzō Yasunaga 服部半蔵保長 (některé zdroje uvádějí jeho celé jméno ve tvaru Hattori Nazo Yasunage 服部謎保長), otec Hattori Hanzōa.
● Hattori Hanzō Masanari 服部半蔵正成 (1542-1596), syn Hattori Hanzo Yasunagy.
● Hattori Masanari 服部正就(1565-1615), nejstarší syn druhého Hattori Hanzoa.
● Hattori Hanzō Masashige服部半蔵正重 (1580-1652), druhý ze synů druhého Hattori Hanzōa.
● Hattori Hanzō Masayoshi 服部半蔵正義 (1845-1886)

Mnoho společných bodů ukazuje na hlubokou vazbu mezi původem rodiny Hattori 服部 a rodinou Hata 秦, která na kontinentu vznikla v pátém století za vlády císaře Ojina 応神 (celým titulem Ojin Tennō 応神天皇).

Podle kroniky psané za Tokugawského shōgunátu zvané Kanseifu 寛政譜, se Hattori Hanzō narodil v části Yono 与野 ležící ve městě Ueno 上野 (celým názvem Ueno-shi 上野市). Hanzō, jak je obecně známo, se narodil v roce 1542 (Stephen Turnbull udává ve své knize "Kult japonského tajného boje bez příkras" rok narození 1541, ale zdá se. že to je chybné) jako syn Hattoriho Yasunagy, dědičného poplatníka Tokugawů 徳川 (nebo Matsudairů 松平, jak se tehdy nazývali). Hanzō si získal mnoho dalších jmen, pod kterými byl znám, např. Oni no Hanzō 鬼の半蔵, ďábelský Hanzō a nebo Yari no Hanzō 槍の半蔵, což by se dalo přeložit jako Hanzō kopiník.

O Hattori Hanzō Masanari se říká, že začal se svým tréninkem na hoře Kurama 鞍馬 ve věku osmi let. Tvrdí se, že plně připraven byl, když mu bylo dvanáct let, a známým mistrem ninjutsu 忍術 se stal již v osmnácti. Jeho otec Yasunaga sloužil Kiyoyasu Matsudairovi 清康松平, který byl pánem provincie Mikawa 三河 (Mikawa No Kuni 三河国) a dědem budoucího shōguna 将軍 jménem Ieyasu Tokugawa 家康徳川. I když byl Hattori Hanzō vycvičen v Mikawě, často se vracel do oblasti Iga 伊賀, která byla domovem rodu Hattori.

Regiony Iga 伊賀 a Kōga 甲賀 byly "rodištěm" ninjutsu, a bylo v nich přes sedmdesát utajených klanů, rodin či organizací, praktikujících toto umění. V okolních horách byly velké tábory pro trénink vojenské taktiky, která byla schována před nežádoucími očima nepřátel okolní přírodou. Z hlavního města Kyōto 京都 byl přinesen původně čínský systém věštění Onmyodō 陰陽道, který propagoval Abe No Seimei 安倍晴明.
Vesnice Yagyū 柳生 poblíž hranice Kyōto a Nary 奈良 byla domovem vážené školy šermu, Yagyū shinkage ryū kenjutsu 柳生新陰流剣術. A chrám Hōzōin 宝蔵院 v provincii Nara podporoval unikátní školu boje s kopím, Hōzōin ryū sōjutsu 宝蔵院流槍術. Veškerá umění či dovednosti pro ninjutsu nezbytná bylo možno získat do vzdálenosti pětačtyřiceti mil od Iga.

Regiony Iga a Kōga je mělká pánev obehnaná hradbami hor v centru okresu Kinki 近畿 (celým názvem Kinki-chihō 近畿地方). I když není moc přístupný, během let dokázal absorbovat kulturu Kyōta 京都, Osaky 大阪 a Nagoyi 名古屋, díky jejich blízkosti. Po celé století, od válek Onin 応仁 až po dobu Sengoku jidai 戦国時代, Válčících Států (od poloviny patnáctého do poloviny šestnáctého století) Igu a Kōgu žádný cizí pán nedobyl. Od útoku odrazovaly jejich hory. Ještě důležitější však bylo, že její obyvatelé se nikdy nepokoušeli expandovat své území mimo jejich údolí. Ale region nezůstal vůči násilí nedotknutelný. V každé vesnici byl hrad, za jehož hradbami se hromadily zbraně a kuly pikle.
Region byla základna válečníků, kteří se specializovali na získávání informací, práci s výbušninami a ovlivňování celého politického vývoje v zemi. Tanba Momochi 丹波百地 (také známý jako Sandayū Momochi 三太夫百地) a Nagato Fujibayashi 長門藤林, oba z oblasti Iga, založili konkurenční organizace ninjutsu 忍術, založené na konvenčních technikách válčení, a zejména vynikaly v nekonvenčních technikách boje. Jejich školy rozvíjely tehdy známé techniky a vyvíjely nové přebíráním učení různých bojových umění v jejich blízkosti.

Hattori Hanzō Masanari

Zpět K Hattori Hanzōovi. Svou první bitvu vybojoval již v šestnácti letech ve formě nočního útoku na hrad Udo v roce 1557. To Ieyasu Tokugawa napadl hrad Uzichi-jō 宇治国城 v oblasti Mikawa 三河 (v oblasti, která dnes tvoří východní polovinu prefektury Aichi 愛知). Během tohoto útoku bojoval se svými sedmdesáti spolubojovníky z řad shinobi a předvedl své obdivuhodné bojové schopnosti, za které byl odměněn. Pro jeho schopnosti a prokázanou loajalitu byl povolán do dalších bitev, včetně těch, o kterým víme z oficiálních zápisů, že se tam vyskytoval Hattori Hanzō a to v bitvě u Anegawy 姉川 (Ane-gawa no Tatakai 姉川の戦い, 30. července 1570) a také v bitvě u Mikatagahary 三方ヶ原 (Mikatagahara no Tatakai 三方ヶ原の戦い, 25. ledna 1572).

V roce 1581 Oda Nobunaga podruhé vpadl do provincie Iga za účelem porazit klany shinobi a úplně je zničit. Tato bitva je známa jako Tenshō Iga no Ran 天正伊賀の乱. Podle textu v Iran-ki (1679) tuto napadení přežilo pouze 24 členů rodiny Hattori. To ovlivnilo další kroky tohoto klanu.

Nejvíce se Hattori Hanzō proslavil v období, když byl zavražděn Nobunaga Oda 織田信長 a kdy pomáhal Tokugawu Ieyasuovi uprchnout před nepřáteli do bezpečí.

V roce 1581 podnikl Oda Nobunaga 織田信長 invazi do oblasti Iga, aby vyhladil klany shinobi. To se mu více méně podařilo. Tato invaze byla důvodem, proč se přeživší shinobi rozprchli do jiných oblastí. Někteří se obrátili k odlehlým horám provincie Kii 紀伊 (celým termínem Ki no Kuni 紀伊国), ale jiní se usadili v Ieyasuově provincii Mikawa, kde bylo s nimi dobře zacházeno. Tehdy již existovalo silnější spojení s Igou v Ieyasuově armádě, neboť jeden z Ieyasuových „šestnácti generálů“ byl právě Hattori Hanzō a se způsobem jeho smrti jsme se seznámili v pojednání v Shinchokoki 信長公記, kronika vládce Nobunagy. Není těžké prokázat, že někteří příslušníci Tokugawovy armády ztratili své příbuzné a druhy při invazi do Iga. Z uvedených důkazů je patrné, že Ieyasuova mírnost vůči uprchlíkům byla neočekávaně oplacena následujícího roku. V roce 1582 byl Oda Nobunaga, neklidný dobyvatel, zavražděn Akechim Mitsuhidem 明智光秀, jedním ze svých vlastních generálů. Tento útok byl zcela nečekaný a zdá se, že byli zcela překvapeni i Nobunagovi nejbližší druhové. Nobunaga, který měl základnu v Kyōtu, obdržel naléhavou žádost Toyotomi Hideyoshiho 豊臣秀吉, který válčil s rodem Mori 毛利, o posily. Předem vyslal značné síly. Pomýšlel, že on sám stráví noc v chrámu zvaném Honno-ji 本能寺 a že je bude příštího rána následovat své jednotky. Akechi Mitsuhide využil nepřítomnost velké skupiny Nobunagovy osobní stráže a zaútočil na něho svými vlastními jednotkami v době, kdy Nobunaga spal. Zdaleka to nebyl tichý vpád ninjů, při němž je využito pouze překvapení. Nobunagovy malé jednotky bojovaly statečně a Nobunaga sám mával kopím do té doby, než mu kulka z arkebuzy roztříštila paži, pak ustoupil do chrámové síně a spáchal seppuku 切腹, obřadní formu sebevraždy. Mitsuhide byl nucen dovršit toto snadné vítězství vyhlazením celé Nobunagovy rodiny a spojenců, které dokázal nalézt. Oda Nobuo byl daleko v bezpečí hradu Kameyama 亀山 v Ise 伊勢, ale Akechiho muži zosnovali smrt Nobunagova dědice Oda Nobutaky 織田信孝 v Kyōtu 京都 v hradu Nijo-jō 二条城.

Tokugawa Ieyasu, Nobunagův věrný spojenec a tudíž potenciální hrozba pro Akechiho, byl na návštěvě v Sakai 堺, když se tento palácový převrat odehrál. Protože s sebou měl jen nepočetnou skupinu osobních poddaných, nebyl v situaci vhodné pro okamžitou reakci na Mitsuhideho výzvu a byl postaven před obtížné rozhodnutí vrátit se do Mikawy po moři nebo po souši, aniž by byl spatřen, nebo vyslíděn Akechiho jednotkami. Tokugawa měl ve své podstatě štěstí, že se o vraždě dozvěděl právě včas na to, aby se stihl vyhnout vojskům Akechiho. Cesta po souši vedla přes Yamashiro a Igu, kde byly hory zamořeny bandity stejně jako Akechiho muži. Tato existence „banditů“ ukazuje na přítomnost antisociálních živlů nezávislých horských samurajů 侍 v těchto částech včetně Igy, aniž by to bylo zcela překvapující. V pojednání Iranki o povstání v roce 1579 je několik odkazů na rodiny Igy, „sežehnuvších své rozdíly“ ve prospěch obecného dobra.

Rodina Hattori byla věrná ve své službě rodu Tokugawa.
Tokugawa Ieyasu 徳川家康 na malbě od Kano Tan'yua 狩野探幽 z počátku období Edo 江戸時代.

Byl to Hattori Hanzō, kdo přesvědčil ninji, aby následovali Tokugawu a pomohli mu projít rychle a bezpečně celou provincií. Kromě toho Ieyasu také ukrýval ty, co přežili Nobunagovu krvavou invazi na tuto provincii v roce 1581 a ti, co o tom věděli, byli samozřejmě ochotní nabídnout své služby. Honda Tadakatsu 本多忠勝, generál tokugawovy armády, který patřil mezi Tokugawa Shiten-no 徳川四天王, tedy mezi jeho čtyři nejvýznamnější generály (těmi dalšími byli Ii Naomasa 井伊直政, Sakakibara Yasumasa 榊原康政 a Sakai Tadatsugu 酒井忠次), proto poslal Hattori Hanzōa napřed a jak doufal, muži z Igy souhlasili nejen s tím, že je provedou samotnou provincií, ale také že jim zajistí ochranu.

S pomocí místních přívrženců Ieyasu vyrazil na cestu. Překročili řeku Kizu 木津川, tekoucí vedle hory Kasagi 笠置, pomocí člunů z roští, které pak zničili. Mikawa Gofudoki 三河後風土記 v příběhu pokračuje takto:

„Odtud to byly horské cesty a srázy až do Shigaraki 信楽 ohrožované horskými bandity. Yamaoka 山岡 a Hattori 服部 se k nim přidružili a vyzvali horské bandity, stejně jako Yamabushi 山伏...Hattori Sadanobu byl oceněn za svou velkou věrnost, a když odjížděl, byl obdarován wakizashi 脇差 vykovaným Kunitsuguem 國次. Pátého dne byl Yoshikawa Shumanosuke potěšen, neboť obdržel Nodachi 野太刀. Yamaokové, otec a syn, odjeli za průsmykem Tomi na hranice Igy. Wada Hachiro Sadanori s nimi zůstal po celou dobu...a za pilnou a věrnou službu obdržel Kanjo 勧請 ,pochvalný dopis.“

Za pomoci spřátelených průvodců se tak dostali až k hranicím Igy. Zde přibrali mnoho spojenců:

„Hattori Hanzō Masashige byl muž z Igy. Vyslán Tadakatsuem šel v čele jako průvodce na cestách Igy. Minulého roku, když šlechtic Oda potrestal Igu, nařídil: Všichni samurajové této provincie musí být zabiti. Tito lidé unikli na území Tokugawů do Mikawy a Totomi, kde bylo nařízeno chovat se k nim shovívavě a laskavě. Posléze se jejich příbuzní za tuto laskavost odvděčili. Počínaje Tsugem Sannojoem Kiyohirem a jeho synem, 200 či 300 mužů z vesnice Tsuge a přes sto Samurajů z Kōga pod Shimou Okashinosukem a jiní...přišli sloužit...a prošli centrálním pohořím, které bylo plné horských banditů.
Těchto 200 nebo 300 mužů z horního Tsuge je převedlo pohořím a pak odjeli. Protože Tsuge Sannojo sloužil obzvlášť výtečně, byl mimořádně odměněn.“

Posloužili také tím, že území zbavili početných stálých banditů:

„Yoshikawa Kiyobei získal hlavu Ikkihary Gendy a připravil prohlídku hlavy ve vesnici...Wada Hachiro a jiní, kteří byli samuraji z Kōga, šli v čele, překročili horské oblasti a ubytovali se v poštovní stanici. Šestého dne dorazili na pobřeží v Ise.“

Vážné nebezpečí, jemuž Ieyasu čelil, je zachyceno na osudu jeho poddaného Anayamy Baisetsua, který použil jinou cestu zpět do Mikawy, na níž byl zavražděn. Sadler cituje příběh téměř Ninjovský, který je příliš dobrý na to, aby byl falešný. Uskutečnil se v souvislosti s Ieyasuovým únikem. Akechiho mužům bylo nařízeno, aby pátrali po lodi, na níž Ieyasu prchal z Ise. Ieyasu byl ukrytý pod nákladem v podpalubí. Vojáci začali vbodávat svá dlouhá kopí do nákladu, aby objevili toho, kdo se zde skrýval. Jedno kopí proniklo svou čepelí dolní končetinou Ieyasua, ten však zareagoval chladnokrevně tak, že strhl ze svého čela ručník k ovázání hlavy a rychle jím otřel čepel kopí dříve, než bylo opět vytaženo.
Ieyasu nikdy nezapomněl na vděčnost, jíž byl zavázán mužům z Igy, a odměnil je i s jejich sousedy z Kōgy neobvyklým, ale velice vhodným způsobem tím, že jich 300 přijal do své stálé služby. Pro tyto muže námezdní skončily, ale jakou vizi měl Ieyasu! Konečný sjednotitel Japonska, muž, jehož shōgunát trval až do moderní doby, pomohl zajistit převahu svého rodu nikoliv zničením těchto dědičných těles úkladných vrahů, ale tím, že je přijal do svých služeb, a nemusel se tedy obávat, že svoje umění použijí proti němu. Nic nedokazuje lépe předvídavost tohoto muže než skutečnost, že dokonce z ninjů učinil své vlastní!

V práci zvané Mikawa Monogatari 三河物語 od autora Okubo Tadataky 大久保忠教 je údajně napsáno:

徳川殿はよい人持よ
服部半蔵は鬼半蔵
渡辺半蔵は槍半蔵
渥美源吾は首切源吾

Tokugawa-dono Wa Yoi Hitomochi Yo
Hattori Hanzō Wa Oni-Hanzō
Watanabe Hanzō Wa Yari-Hanzō
Atsumi Gengo Wa Kubikiri-Gengo

Pán Tokugawa má zdatné muže.
Hanzō Hattori je Ďábelský Hanzō,
Hanzō Watanabe je Hanzō kopíník,
Gengo Atsumi je Stínač hlav Gengo.

Hanzō se poté za své služby stal také hlavou Iga gumi doshin 伊賀組同心, skupiny 200 jeho mužů a dostával výplatu 8000 koku 石高 (Koku bylo historicky definováno jako množství rýže, které nakrmí jednu osobu po dobu jednoho roku). V tuto dobu postavil také dům u jedné z hlavních bran do současného císařského paláce, kterou zároveň chránil a která nyní nese jeho jméno.

Toto je pravděpodobně rodinný mon 紋 rodu Hattori linie Kamihattori.

Hattori Hanzō měl tři syny, kteří dostali povolení založit si své vlastní rodinné linie na základě jejich dovedností a kvalit, schopných vést svou skupinu.

● Nejstarší syn Hattori Masanari 服部正就 (1565 – 3.června 1615), který pokračoval v rodinné linii 上服部 Kamihattori a používal zároveň dále stejný rodový znak s Yahazu Nihon – dvěmi letkami šípu ve znaku.
● Prostřední syn Hattori Heijiro Yasuyori založil rodinnou linii Nakahattori 中服部 s rodovým znakem Ichitomoe – lukem ve znaku.
● Nejmladší syn Hattori Heijuro Yasunori založil rodinnou linii Shimahattori 下服部 s rodovým znakem Yaguruma – osm letek šípu v kruhu ve znaku.

Linie Kamihattori v čele s Hattori Masanarim našla útočiště u rodu Tokugawa, Nakahattori odešla do hor v Takano 高野 v provincii Kishu 紀州 a Shimahattori našla útočiště u rodiny Ochi 越智氏 v provincii Yamato 大和 (celým názvem Yamato no Kuni 大和国), což je dnešní provincie Nara 奈良 (celým názvem Nara-ken 奈良県).

V tradici Hattori Hanzōa pokračoval jeho nejstarší syn Masanari, který získal titul Iwami-no-Kami 石見守 a jehož muži byly ochrankou císařského hradu Edo. Zbytek přeživších odešel sloužit pánovi v provincii Kawachi 河内 (celým názvem Kawachi no Kuni 河内国). Kompletní genealogii rodiny Hattori můžeme najít v zápisu kroniky Iga no kuni meisho-ki 伊賀国名所記.

Jedna ze vstupních bran císařského paláce v Tokiu nesoucí název Hanzō-mon 半蔵門 zachycená v období Edo.

Hattori Hanzō údajně zemřel v bitvě s klanem shinobi, který nesl jméno Fūma 風魔. Stalo se to dne 4. prosince roku 1596. Fūma ryū 風魔流 v čele s Fūma Kotarō 風魔小太郎 za vlády Ieyasu Tokugawy změnil pole své působnosti, stali se piráty, kteří měli své centrum v prefektuře Kanagawa 神奈川, čímž působili Tokugawovi velké škody.

Fūma Kotarō 風魔小太郎 pracoval za podpory klanu Hōjō 北条 (celým termínem Hōjō-shi 北条氏) a specializoval se na partyzánský způsob boje, což bylo pro školy shinobi typické, dále pak technikám bojové jízdy na koni a pirátství. Proto bylo Hattori Hanzōovi nařízeno, aby ho vyhledal a zabil. Hattori Hanzō nechal zkonstruovat flotilu velkých lodí s těžkými děly, protože věděl, že ninjové Fūma ryū používají pouze malé lehké čluny s malými nebo žádnými zbraněmi. Když prohledávali oblast Seto naikai 瀬戸内海, vnitrozemského moře, která se nachází mezi ostrovy Honshū 本州, Kyūshū 九州 a Shikoku 四国, narazili na malou skupinu lodí Fūma ryū. Když se dostali na dostřel, zničili všechny Fūma lodě, kromě dvou, které byly mimo dostřel. Jedna loď byla stále v plamenech, a proto Hattori nařídil se k lodi přiblížit a dokončit její zničení. Při jejich manévrování se však změnil příliv a všechny Hattoriho lodě byly nataženy do úzkého kanálu. Když dal Hattori příkaz ke zpětnému manévru, zjistilo se, že všechna kormidla jejich lodí, včetně hlavního bitevního křižníku, jsou poškozena díky práci ninjů potápěčů z klanu Fūma ryū. Nicméně už nebyl čas zabránit střetu se zničenými a hořícími loděmi. Došlo ke střetu, a jelikož vodní hladina v okolí byla plná oleje a střelného prachu, moře se změnilo v peklo. V tomto pekle našel Hattori Hanzō a jeho vojska smrt. Fūma Kotarō stál na palubě velitelské lodi, která zůstala mimo dosah těchto bojů, a sledoval smrt nejznámějšího ninji v dějinách Japonska.

Nicméně Kotarō byl po několika letech chycen speciálními jednotkami shōgunátu, které vedl shinobi jménem Kosaka Jinnai 高坂甚内 a na základě usnesení Tokugawy Ieyasua mu byla v roce 1603 setnuta hlava.

Další velikou příležitostí se podepsat na historii měli shinobi v bitvě o Osaku (Osaka no Eki 大坂の役) v letech 1614 a 1615. Tvrdí se, že to byly jedny z největších vojenských konfliktů v historickém Japonsku. Tažení na Osaku bylo dramatickým zakončením období Sengoku jidai tedy období Válčících Států. Na pozadí těchto tažení hráli shinobi podstatnou roli.
Tokugawa nechal své shinobi převléknout za rōniny 浪人, samuraie bez pána, a nechal je infiltrovat ōsacký hrad, kdy prováděli výzvědnou činnost a říká se, že také měli za úkol provádět dezinformační kampaň, kdy identifikovali jisté členy posádky hradu jako špehy. Tvrdí se, že Tokugawa také během konfliktu zajal několik shinobi protější strany a využil je jako dvojité agenty. Nechal ne např. vyslechnout falešné plány a poté je nechal uprchnout.

Tady jsou uvedené některé z dokumentů mapujících z historického hlediska rodinu Hattori:

● Kanseifu 寛政譜
● Imabari shui 今治清水 psaná synem Hattori Masanariho, Hattori Masahikem 服部正彦, který byl členem pevnosti Imabari. V Imabari Shui můžeme najít část nazvanou Hattori hayami Masanobu kafu 服部速水正信家譜, která dává přímou souvislost od první generace, od Hattori Hanzō Yasunaga, otce slavného Hattori Hanzō.
● Hattori Hanzō shoyoso onikirimaruzu 服部半蔵翔様相鬼切丸図 – svitek psaný v roce 1718 Hattori Saemon Masatakem 服部左衛門正毅
● Hattori Hanzō ninpō menjo 服部 半蔵忍法免状 – svitek psaný 1561 Hattori Hanzō Yasunagou
● Iga ninka no maki 伊賀忍之巻 – svitek psaný v roce 1624 Hattori Hansho Yasumunem
● Hattori ryū ninpō hiden 服部流忍法秘伝 – svitek psaný v roce 1761


Na pokraji pohádek

Vše co se píše, tvrdí či říká o shinobi je tak trochu jednou nohou v říši pohádek, kterým je těžké uvěřit. Pro příklad zde uvádím dva příběhy o činech Hattori Hanzōa. Ne, že by se nemohly stát, ale přeci jen je složité jim uvěřit, protože není znám jejich zdroj.

V legendách je Hattori Hanzō znám jako nadlidský válečník ninja. Tvrdí se, že si mohl sednout, skrytý jen za vějířem, uklonit se, a náhle zmizet a objevit se ve vedlejší místnosti. Byl také mistrem použití provazu k polapení nepřítele, který se připlížil za něj, když seděl v sedu seiza 正座.
Byl také znám jako "bojovník z jiného světa", který je schopný telekineze a předpovídání budoucnosti. Dokázal jasnovidectvím odhalit plány a sílu nepřátelské armády.

O něm a Ieyasu Tokugawovi, který se později stal japonským shōgunem, se vypráví známý příběh. Generála velmi zajímala bojová umění, a sám byl znamenitým střelcem, mistrem šermu a vynikajícím plavcem. Jednoho dne ve svých pětadvaceti nebo šestadvaceti letech, když žil v Mikawě, popadl Hanzōa za límec, odvlekl ho k řece a stáhl ho pod vodu. Zatímco Hanzō klidně zadržoval dech, musel se Ieyasu vynořit, lapajíce po dechu. Bledý a vyčerpaný se plazil ke břehu. "Jak dlouho dokáže ninja zůstat pod vodou?", ptal se. "Den nebo dva, pane. Jak dlouho budete chtít", odpověděl Hanzō, který se pak ponořil. Uběhlo několik hodin a stále po něm nebylo vidu ani slechu. Ieyasu si začal dělat starosti. Začal se svými druhy volat Hanzōovo jméno. Pak se Hanzō vynořil v záplavě bublin. Nelapal po dechu, jen se smál. Něco Ieyasuovi podal, a generál vykřikl překvapením. Byl to krátký meč, který si připnul poté, co se oblékl.


Hattori Hanzō v současnosti

I dnes jméno Hanzō není zapomenuto. Poměrně často se vyskytuje v postavě ninji v různých akčních filmech a komiksech. Ale najdeme i zajímavější stopy odkazu této postavy dějin ninjutsu.
Jako odkaz a projev úcty se jedna z bran císařského paláce v Tokiu jmenuje po tomto shinobi a tou je Hanzōmon 半蔵門, brána Hanzōa.
Také je po Hanzōovi pojmenována jedna z tras tokijského metra – Hanzōmon subway line (Tokyo-chikatetsu-hanzōmon-sen 東京地下鉄半蔵門線) a i přímo jedna ze stanic metra Hanzōmon-eki 半蔵門駅, která se nachází nedaleko císařského paláce. Od této stanice v centru Tokia je možné dojít až na jihozápadní předměstí Tokia k bráně, kde dříve stál Hattoriho dům.

Hrob Hattori Hanzōa v chrámu Sainen-ji v Tokiu.

Ostatky Hattori Hanzō najdeme v chrámu Sainen-ji 西念寺 ve čtvrti Shinjuku 新宿 v Tokiu 東京. V chrámu najdeme také malé muzeum Hattori Hanzō včetně jeho slavného kopí. Kopí původně měřilo 14 stop (1stopa = 0,3048m) a bylo chrámu darováno přímo Hattorim jako děkovná oběť. Původně toto kopí obdržel Hattori od svého pána Tokugawy Ieyasua. Bohužel toto kopí bylo poškozeno ohněm během bombardování Tokia v roce 1945. V roce 2011 měl možnost navštívit místo v chrámu Sainen-ji, kde je vystaveno kopí Hattori Hanzōa. Měl jsem tu možnost jej podržet v rukou a i přesto, že je toto kopí oproti minulosti zhruba poloviční, překvapila mě jeho velká váha. Hanzōova síla musela být výrazná, když dokázal mistrně ovládat takto těžkou zbraň. Byla to pro mě vzácná chvíle, dýchla na mě historie skrze toto yari 槍, kopí.

Hanzōovo yari v prostorách svatyně chrámu Sainen-ji v Tokiu.

V prvních letech období Tokugawa byli shinobi aktivní při ochraně shōguna nebo jeho hradu a města. Jak se ale moc rodu Tokugawa upevňovala a v Japonsku zavládl mír, měli shinobi stále méně příležitostí použít své dovednosti. V tom období se skupiny Iga ninjů a ostatních organizací začaly pomalu rozpadat až téměř zanikly.

Životní příběh Hattori Hanzō je z veliké části zahalen tajemstvím, což lze očekávat od tak věhlasného shinobi, mistra umění neviditelnosti. Přesto je možné něco najít, ale pořád je potřeba hledat doplňující informace.